Tjugofjärde söndagen under året

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag - den 24: e söndagen under året - och veckan efter den för parbönen och / eller nyhetsbrevet. Tack för att ni är en del av denna bön, och vet att ni är en del av min bön varje dag.

Temat är återigen ett mycket speciellt tema – behovet av och vikten av förlåtelse. Detta är sant i varje aspekt av mänskligt liv. Men det är särskilt sant i livet för varje gift par och varje familj. Så mycket tid och energi slösas bort i oförlåtelse när vi hyser agg mot varandra.

Naturligtvis är förlåtelse mycket svårt. I själva verket är det omöjligt utan Guds hjälp eftersom det är en Guds gåva. Ibland är förlåtelse endast möjlig med hjälp av professionella rådgivare eller terapeuter. Vi måste göra allt som är nödvändigt för att få oss att förlåta oss själva och varandra så att vi kan behålla vår frid och kunna växa i kärlek.

Ni kommer att vara i mina böner varje dag i nästa vecka. Må Gud vara med er när ni lär er förlåtelsens konst och må ni växa i din kärlek varje dag. Be för mig och för alla dem som kommer att använda detta program under den kommande veckan. Tack.

17-23 september – Förlåt alltid
 Jesus sade: (Förlåt varandra) "Inte sju gånger, säger jag er, utan sjuttiosju gånger."  Den gamla filmen Love Story hade det berömda uttalandet i sig: "kärlek betyder att aldrig behöva säga förlåt". Sanningen är den motsatta. Kärlek innebär att ständigt behöva säga förlåt eftersom det är karaktären av nära relationer. Förlåtelse är ett viktigt element i kärlek eftersom oförlåtelse rotar oss fast i det förflutna och i tidigare händelser och erfarenheter. Jesu ord till oss den här veckan är att utöva och utveckla denna kraft, särskilt inom de nära relationerna mellan äktenskap och familj så att våra hem kan fyllas med frid och glädje.  Detta tar tid och ansträngning från allas sida. Denna makt måste också utövas inom församlingen, som så lätt kan delas av ont eller av rivalitet eller tidigare historier.  I denna tid av skandaler i kyrkan behövs förlåtelse om vi någonsin ska kunna gå framåt med hopp.
 Johnny Doherty, CSR

Allsmäktige Gud, vår skapare och vägledare,
Må vi tjäna dig av hela vårt hjärta i vårt äktenskap
och känna din förlåtelse i våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, hör ditt folks böner.
Ta emot gåvan av vår kärlek till varandra.
Må vårt äktenskap ge oss frälsning
och till alla som vi möter.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, må vårt äktenskaps sakrament
påverka våra tankar och handlingar.
Må din Ande bistå och vägleda oss på din väg.

Veckans diskussions och handlingsfrågor
För ditt äktenskap: Finns det någon bland er, din fru eller mans familj eller vänner som du behöver förlåta?  Hur kan du göra det den här veckan?
För andra: Finns det någon i ditt eget liv som du har ett agg eller ilska mot i ditt hjärta?  Vad ska du göra åt det den här veckan?